شنبه 06 اردیبهشت 1404

اهداف و برنامه ها

1- قانون اهداف و وظایف سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران

در سال 1384 شورای عالی اداری به منظور انسجام بخشیدن و جامعیت و تمرکز وظایف و فعالیتهای مرتبط و پیوسته و کاهش تشکیلات دولت و در جهت فراهم آوردن موجبات توسعه سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در مناطق کمترتوسعه یافته و حمایت از واحدهای کوچک بخش غیردولتی، وظایف و فعالیتهای اجرائی- حمایتی سازمان صنایع کوچک ایران را به شرکت شهرکهای صنعتی ایران منتقل و عنوان این شرکت را به سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران تغییر داد.

فلذا سازمان مذکور، به عنوان سازمانی توسعه‌ای، همراه شرکتهای تابعه، دو وظیفه خطیر در حوزه صنعت را پیگیری می‌نمایند:

الف) اجرای طرحها و برنامه‌های مرتبط با ایجاد و توسعه صنایع کوچک با استفاده از ارائه خدمات مدیریتی، مهندسی، مالی، مشاوره‌ای و ...

ب) مطالعه، بررسی و برنامه‌ریزی همه جانبه جهت احداث شهرکها و نواحی صنعتی

موضوع- هدف و وظایف طبق اساسنامه:

1- تهیه و تدوین خط مشی‌های اجرایی ایجاد و توسعه صنایع کوچک در چارچوب سیاستهای کلی وزارت صمت

2- ایجاد زمینه‌های لازم برای راه‌اندازی، هدایت و توسعه سرمایه‌گذاری‌های بخش غیردولتی در صنایع کوچک به ویژه در مناطق کمترتوسعه یافته، در چارچوب سیاستهای وزارت صمت، از طریق شرکتهای زیرمجموعه

3- ساماندهی و پشتیبانی از توسعه کارآفرینی، تامین منابع مالی، توسعه فناوری،  بهبود روشهای تولید، کاهش ضایعات، ارتقای بهره وری و کیفیت و رعایت ضوابط زیست محیطی در صنایع کوچک به منظور رقابت پذیر کردن آنها

4- اجرای طرحها و برنامه‌های مرتبط با ایجاد و توسعه صنایع کوچک کشور در قالب اعتبارات تخصصی (مندرج در قوانین بودجه سنواتی)

5- ساماندهی و پشتیبانی از ایجاد پیوند مناسب بین صنایع کوچک، متوسط و بزرگ، توسعه شبکه‌ها، خوشه‌های صنعتی و توسعه مراکز اطلاع رسانی و تجارت الکترونیک برای آنها از طریق شرکتهای زیرمجموعه

6- حمایت و پشتیبانی از تحقیقات کاربردی، توسعه‌ای و ارتقای سطح فناوری در واحدهای کوچک صنعتی

7- حمایت و پشتیبانی از انجام آموزشهای تخصصی و برنامه‌های مربوط به ارتقای مهارت کارکنان و داوطلبان ایجاد و توسعه صنایع کوچک

8- ساماندهی اقدامات پشتیبانی از واحدهای کوچک صنعتی نوپا و فراهم آوردن ساز و کار لازم برای پشتیبانی از فعالیتهای مخاطره پذیر در صنایع کوچک از طریق شرکتهای زیرمجموعه

9- حمایت و پشتیبانی از توسعه بازار و همکاری‌های فنی، اقتصادی و فناوری بین صنایع کوچک کشور با سایر کشورها

10-مطالعه، بررسی و برنامه‌ریزی همه جانبه جهت احداث شهرکهای صنعتی اعم از عمومی، تخصصی، فناوری و مجموعه کارگاهی

11- سازماندهی احداث شهرکهای صنعتی و ارائه خدمات ضروری برای متقاضیان ایجاد واحدهای تولیدی و خدماتی توسط شرکتهای زیرمجموعه

12- تاسیس شرکتهای شهرکهای صنعتی زیرمجموعه برای ایجاد عملیات مقرر در این اساسنامه با رعایت سیاستهای عمومی دولت در رابطه با توسعه صنایع در سطح کشور

13- انجام عملیات و خدمات موردنیاز شرکتهای زیرمجموعه در کلیه زمینه‌ها برای گسترش و تامین تاسیسات زیربنائی شهرکهای صنعتی و سایر خدمات موردنیاز

14- ایجاد هماهنگی در احداث، اجرا و اداره امور شهرکهای صنعتی و نظارت بر آنها به منظور استفاده مطلوب از سرمایه گذاری‌های انجام شده

15- مشارکت در هر نوع فعالیت که موجب تسهیل تحقق اهداف مندرج در قانون تاسیس شرکت شهرکهای صنعتی ایران و اصلاحیه بعدی آن گردد

16- انجام کلیه اموری که ضمن هماهنگی، استفاده مطلوب از امکانات شهرکهای صنعتی را در یک روند خودگردان از جهت مالی فراهم نماید

17- انجام سایر اموری که موجب رفع موانع و مشکلات فرا راه توسعه و گسترش صنایع کوچک در سطح کشور می شود در چارچوب اساسنامه و با رعایت قوانین مربوط

 

2- سیاستهای کلی نظام در بخش صنعت

ماده 1- افزایش ارزش افزوده و سهم بخش صنعت در تولید ناخالص داخلی با انتخاب فرآیندهای صنعتی دانایی محور و ارتقاء منزلت کار، تلاش و کارآفرینی؛

ماده 2- اصلاح ساختار صنعتی در جهت افزایش توان رقابت پذیری صنعت ملی بر اساس گسترش مالکیت و مدیریت بخش غیردولتی، رعایت اندازه اقتصادی بنگاه و لغو امتیازات خاص و انحصارات غیرضرور؛

ماده 3- افزایش بهره‌وری کل عوامل تولید بویژه نیروی کار و سرمایه؛

ماده 4- ارتقاء سطح فناوری صنایع کشور و دستیابی به فناوری‌های پیشرفته و استراتژیک ازطریق گسترش تحقیق و توسعه، ایجاد قدرت طراحی، تقویت همکاری مراکز علمی، آموزشی، پژوهشی و صنعتی کشور،‌ عامل سازنده با مراکز پیشرفته علمی و صنعتی جهان، بهره‌گیری از مزیت‌های نسبی موجود و کشف و آفرینش مزیتهای جدید نسبی و رقابتی؛

ماده 5- دستیابی به رشد مطلوب سرمایه‌گذاری صنعتی بوسیله حمایتهای حقوقی و قضایی، تامین امنیت اقتصادی، ایجاد شرایط سودآوری مناسب،‌ تسهیل ورود مردم به فعالیتهای تولیدی، تقویت توسعه و رقابتی نمودن بازار سرمایه، بهبود فضای کسب وکار و جذب سرمایه‌گذاری خارجی با تاکید بر سرمایه‌گذاری مستقیم و سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور؛

ماده 6- توسعه تشکل‏های تخصصی کارآفرینی، مدیریتی و صنفی و افزایش نقش آنها در تصمیم‏سازی و سیاستگذاری و نیز نهادینه‏سازی داوری‏های تخصصی و حرفه‌ای؛

ماده 7- انسجام و تعادل منطقه‌ای از طریق ایجاد زیرساختها و زیربناها و برقراری مشوقهای مناسب با رعایت راهبردهای آمایش سرزمینی و امنیتی و تاکید بر احداث صنایع مکمل هر منطقه؛

ماده 8- افزایش صادرات صنعتی کشور با ارتقای کیفیت کالاها و شناسایی و تحصیل بازار و حمایت‌های موثر مالی،‌ سیاسی و مقرراتی از صادرات صنعتی؛

ماده 9- گسترش صنایع دستی بویژه صنایع دارای محتوای فرهنگی و هنری و بهره‌گیری از صنعت گردشگری؛

ماده 10- ایجاد خوشه‌های صنعتی ازطریق تقویت صنایع کوچک و متوسط و برقراری پیوند آنها با صنایع بزرگ بمنظور هم افزایی صنعت و ارتقای توان رقابتی.

 

سیاست‏های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری مرتبط با صنعت

بند 1- رشد اقتصادی شتابان و پایدار و اشتغالزا به‌گونه‌ای که با بسیج همه‌ امکانات و ظرفیت‌های کشور، متوسط رشد ۸ درصد در طول برنامه محقق شود؛

بند۲- بهبود مستمر فضای کسب‌وکار و تقویت ساختار رقابتی و رقابت‌پذیری بازارها؛

بند 6- تأمین مالی فعالیت‌های خرد و متوسط به‌وسیله‌ نظام بانکی.

بند 8- جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌گذاران خارجی با ایجاد انگیزه و مشوق‌های لازم؛

بند 10- تغییر نگاه به نفت و گاز و درآمدهای حاصل از آن، از منبع تأمین بودجه‌ عمومی به "منابع و سرمایه‌های زاینده‌ اقتصادی" و دائمی شدن اساسنامه‌ صندوق ...

2-10-  ارائه‌ تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی به بخش‌های غیردولتی به‌صورت ارزی؛

4-10- سپرده‌گذاری ارزی حداکثر ۲۰ درصد از منابع ورودی صندوق، نزد بانک‌های عامل در قبال اخذ خط اعتباری ریالی از بانک‌های مذکور برای ارائه‌ تسهیلات ریالی به بخش کشاورزی، صنایع کوچک و متوسط و تعاونی با معرفی صندوق توسعه‌ ملی

 

سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مرتبط با صنعت:

  1. توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی؛
  2. پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقاء جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان؛
  3. محور قراردادن رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویت رقابت‌پذیری اقتصاد؛
  4. افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقاءآموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه؛
    1. افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی(بویژه در اقلام وارداتی)، و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی؛
      1. برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری در تولید؛
      2. اصلاح و تقویت همه‌جانبه‌ نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی؛
      3. حمایت همه جانبه‌ هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و بالاخص ارزآوری مثبت؛
      4. تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره‌وری، کارآفرینی، سرمایه گذاری و اشتغال مولد و اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به اشخاص دارای خدمات برجسته در این زمینه.

 

رویکردهای مهم و کلیدی برنامه ششم توسعه:

  1. تمرکز بر تقویت زنجیره‏های اصلی ارزش در اقتصاد کشور در حوزه‏های صنایع مبتنی بر منابع و فناوریهای برتر و پرهیز از ورود به کسب‏وکارهای بالغ و متعارف و SMEs تحت‏عنوان توسعه منطقه‏ای؛
  2. تمرکز بر ایفای نقش رهبری در پیمانکاری عمومی پروژه‌های بزرگ حوزه‌های مهم توسعه‌ای و شناسایی و تقویت پیمانکاری فرعی خصوصی، پرورش پیمانکاران EPCF توانمند خصوصی و معطوف نمودن تقاضای بخش عمومی به سوی آنها؛
  3. محدود نمودن برنامه ریزی شده فعالیتهای بنگاه داری به موارد بسیار برگزیده و جریان ساز در توسعه صنعتی کشور و مناطق؛
  4. اولویت تمرکز بیشتر بر سرشاخه‌های اصلی و کارکرد پایه توسعه و گسترش فناوری و خوشه‏سازی؛
  5. شبکه گستری و به‏هم‏رسانی کسب‏وکارها؛
  6. توجه خاص به توسعه زیرساخت‏های صنعتی و ساماندهی جغرافیایی صنایع با حداقل مداخلات تصدی‏گرانه و استفاده از ابزارهای حمایتی- تشویقی؛
  7. بررسی و ارائه سازوکارهای کنترل و مدیریت پاسخگویی به مطالبات گسترده منطقه‏ای و اجتناب از کارکردهای سیاسی(مسیر شکست IRI
  8. تبیین روشن قلمرو فعالیت و زمانبندی خروج مدیریت شده از کسب‏وکارها و مدیریت و پایش مستمر اندازه مداخلات تصدی‏گرانه.

 

5- چشم انداز شرکت در استان

شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد با تکیه بر قابلیتهای انسانی، مشتری مداری، مزیت‌های نسبی و محلی استان و با رعایت مسائل زیست محیطی، در راستای سند چشم انداز 20 ساله کشور بهترین گزینه را برای سرمایه‌گذاری واحدهای صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی فراهم آورده و صنایع کوچک استان را در راستای جهانی شدن پیش می‌برد.

 

6-ماموریت و کار ویژه‌های شرکت در استان

شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد شرکت سهامی خاص خودگردانی است که تابع سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران می‌باشد و وظیفه  آماده سازی، تامین، ایجاد و توسعه زیرساختهای صنعتی استان در قالب شهرکها و نواحی صنعتی، مجتمع‌های کارگاهی، شهرکهای فناوری، مراکز خدمات فناوری و کسب وکار،  سازماندهی، حمایت، هدایت و پشتیبانی از صنایع کوچک را بر عهده دارد.

 

7- اهداف کلان در حوزه‌های مرتبط با شرح وظایف سازمانی

هدف اول: افزایش سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور با تاکید بر توسعه صنایع کوچک و بهبود فضای کسب وکار صنایع کوچک

هدف دوم: توسعه و تکمیل کلیه زیرساخت های مورد نیاز استقرار صنایع در شهرکها و نواحی صنعتی با رعایت استانداردهای ملی و بین المللی

هدف سوم: توسعه شرکت با رویکرد دانش گرایی، علم گرایی، تحول پذیری و همسو با تحولات جهانی

 

8- راهبردهای کلان حوزه های مرتبط با شرح وظایف سازمانی در استان

راهبردهای کلان (20 ساله) هدف اول:

1. کمک به رشد صادرات صنایع کوچک در بازارهای منطقه‌ای و جهانی؛

2. حمایت از بخش خصوصی و هدایت سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک؛

3. کمک و حمایت از  ایجاد تشکلهای صنعتی، موسسات و نهادهای پشتیبانی کننده از صنایع کوچک؛

4. نوسازی مستمر صنایع کوچک از ابعاد مختلف؛

5. ساماندهی صنایع کوچک مانند توسعه خوشه‌های صنعتی، پیمانکاری‌های فرعی و ...؛

 6. جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنایع کوچک؛

7. کمک به توسعه کارآفرینی؛

8. حمایت از بازارسازی و تحریک تقاضا برای صنایع کوچک در سطح منطقه‌ای و جهانی.

 

سیاستها و راهبردهای (پنج ساله طی برنامه ششم توسعه) هدف اول:

1- توسعه صادرات غیرنفتی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی؛

2- توسعه خدمات نرم افزاری صنایع کوچک از طریق ایجاد مراکز و کلینک‌های کسب و کار، ایجاد شبکه‌های اطلاعاتی، دفاتر کار مجازی و ارائه خدمات مشاوره‌ای فنی، مهندسی و مدیریتی ؛

3- توسعه خوشه‌های صنعتی و شبکه‌های پیمانکاری فرعی از طریق شناسایی، مطالعه و تهیه طرحهای توسعه

4- حمایت از ایجاد بنگاه‌های صنعتی کوچک و متوسط برای اشتغال سریع، مولد و کارآفرین ازطریق  واگذاری اراضی جهت ساخت مجتمع‌های کارگاهی و خدماتی به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته؛

5- حمایت از سرمایه‌گذاری‌های صنعتی از طریق فعال سازی و همکاری با صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک جهت تسهیل در توثیق وثایق؛

6- بهبود فضای کسب وکار صنایع کوچک با نقش آفرینی در تدوین و اصلاح قوانین و مقررات مورد نیاز؛

7- ایجاد شرایط لازم در جهت امنیت سرمایه‌گذاری به ویژه در ارتباط با بخش خصوصی؛

8- حمایت ویژه از  توسعه صنایع نوین و فناوری های پیشرفته (HI-TECH) در بخش صنایع کوچک؛

9- توسعه همکاری‌های بین‌المللی در استفاده از تجربیات خارجی از طریق توسعه همکاری‌های بین‌الملل و عضویت و حضور در مجامع بین‌المللی و انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری و پیگیری آنها؛

10- حمایت از توسعه صنایع روستایی در روستاها با هماهنگی سایر دستگاه های ذیربط.

 

راهبردهای کلان (20 ساله) هدف دوم:

1. انجام هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های اجرایی تامین کننده زیرساختها و خدمات مورد نیاز شهرکها و نواحی صنعتی از قبیل وزارت نیرو، نفت، راه و شهرسازی ، جهاد کشاورزی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ... ؛

2. حمایت از بخش خصوصی جهت ایجاد شهرکها و نواحی صنعتی غیردولتی ؛

3. اصلاح نظام مدیریتی و مالکیتی شهرکها و نواحی صنعتی؛

4. جذب منابع مورد نیاز از طریق سیستم بانکی، بخش خصوصی و اعتبارات عمرانی، ملی و استانی با تاکید بر مناطق غیر برخوردار.

 

سیاستها و راهبردهای (پنج ساله طی برنامه ششم توسعه ) هدف دوم:

1. ایجاد، توسعه و تکمیل شهرکها و نواحی صنعتی با  توجه به تقاضاهای منطقه‌ای؛

2. طراحی و اجرای شهرکهای صنعتی مطابق با  نیاز صاحبان صنایع و اصناف و کاهش دوره ساخت و ساز زیربناها در راستای ایجاد شرایط مناسب برای جذب سرمایه گذاران؛

3. تلطیف و شادابی فضای شهرکها با توسعه فضای سبز و زیباسازی، ایجاد پارکهای تفریحی و
بهره گیری از معماری سنتی (اسلامی و ایرانی)؛

4. خصوصی سازی مدیریت و اداره شهرکها و نواحی صنعتی و واگذاری مدیریت آنها به شرکتهای خدماتی شهرکهای صنعتی ؛

5. حمایت از ایجاد امکانات رفاهی و تامین نیازهای عمومی صنعتگران در شهرکها از طریق ایجاد واحدهای خدمات عمومی از قبیل تاسیس شعب بانک، بیمه، فضای ورزشی، درمانی و ایجاد واحد آتش نشانی و ... ؛

6. توسعه شهرکهای تخصصی، صنفی و فناوری با توجه به اولویت ها و مزیتهای صنعتی استانها؛

7. تعامل سازنده و همکاری نزدیک با سازمان ها و نهادهای دولتی برای تسهیل امور اجرایی و سرمایه گذاری بخش خصوصی؛

8.  کمک به حفظ محیط زیست در شهرکها و نواحی صنعتی از طریق ایجاد و ساخت تصفیه خانه های فاضلاب و سیستم های استفاده مجدد از پساب و گسترش فضای سبز؛

9. صدور مجوز برای ایجاد شهرکهای غیردولتی به بخش غیردولتی در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی .

 

راهبردهای کلان (20 ساله)  هدف سوم:

1. آموزش منابع انسانی؛

2. اصلاح و اجرای ساختار سازمانی انعطاف پذیر و پاسخگو؛

3. بهره گیری از فناوری های پیشرفته رایانه‌ای و بانک های اطلاعاتی؛

4. استقرار سیستم های جدید برنامه ریزی و ارزیابی ؛

5. شناسایی و بکارگیری نیروهای کارآمد و شایسته؛

6. کمک به ارتقا افراد شایسته؛

7. نظارت و ارزیابی مستمر بر فرآیند انجام امور؛

8. معرفی توانمندی‌های سازمان در داخل و خارج کشور.

 

سیاستها و راهبردهای (پنج ساله طی برنامه ششم توسعه) هدف سوم:

1. بهبود و توسعه نظام سیاست گذاری و برنامه ریزی شرکت در چارچوب اسناد بالادستی و چشم انداز 20 ساله و پنجساله توسعه صنعتی کشور و ترویج و فرهنگ سازی لازم در شرکت

2. بهبود و اصلاح ساختار سازمانی با توجه به ماموریتهای جدید سازمان و استقرار سیستم های نوین توسعه سرمایه انسانی؛

3. نظارت و ارزیابی مستمر اهداف، راهبردها، برنامه ها و فعالیتهای مصوب با استفاده از روشهای علمی و ایجاد سیستم‌های انگیزشی مناسب.

 

9- سیاستهای اجرایی ابلاغی سازمان مرکزی متبوع

سیاست های کلان (20 ساله) هدف اول:

1. توسعه پژوهش، فرهنگ سازی، آموزش، اطلاع رسانی، ارتقاء فناوری و  بهره وری و تحقیق و توسعه در واحدهای صنعتی کوچک؛

2. نقش آفرینی در تامین و تخصیص منابع مالی و اعتباری برای صنایع کوچک ؛

3. حمایت از توسعه بازارهای محلی، ملی، منطقه ای و جهانی صنایع کوچک ؛

4. توسعه همکاریهای صنعتی در سطوح محلی، ملی، منطقه ای و بین المللی ؛

5. توسعه سرمایه گذاری در صنایع کوچک؛

6. توسعه همکاری واحدهای کوچک صنعتی، متوسط و بزرگ و بهم رسانی آنها با یکدیگر؛

7. توسعه کارآفرینی و اشتغال زایی بویژه در مناطق کمتر توسعه یافته ؛

8. کمک به ایجاد و توسعه تشکلهای صنعتی و ایفای نقش در تصمیم سازی ها؛

9. بهبود فضای کسب و کار.

 

سیاست های کلان (20 ساله) هدف دوم :

1. ارتقاء تسهیلات و خدمات زیرساختی در شهرکها و نواحی صنعتی، مجتمع های کارگاهی، مراکز خدمات فناوری و کسب و کار و ... ؛

2. بازنگری معماری سازمانی در شهرکها و نواحی صنعتی؛

3. رعایت مسائل زیست محیطی؛

4. توسعه خدمات زیربنایی در شهرک ها و نواحی صتعتی همگام با تحولات جهانی.

سیاستهای کلان(20 ساله) هدف سوم:

1. هدایت استراتژیک ماموریت شرکت؛

2. بهبود مستمر ساختارها و فرآیندهای سازمانی؛

3. توسعه منابع انسانی و شایسته سالاری؛

4. توسعه فرهنگ سازمانی ؛

5. تقویت ارتباطات و تعاملات با ذینفعان؛

6. برون سپاری بخشی از فعالیتها و وظایف شرکت.

تنظیمات قالب