1- قانون اهداف و وظایف سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران
در سال 1384 شورای عالی اداری به منظور انسجام بخشیدن و جامعیت و تمرکز وظایف و فعالیتهای مرتبط و پیوسته و کاهش تشکیلات دولت و در جهت فراهم آوردن موجبات توسعه سرمایهگذاری بخش غیردولتی در مناطق کمترتوسعه یافته و حمایت از واحدهای کوچک بخش غیردولتی، وظایف و فعالیتهای اجرائی- حمایتی سازمان صنایع کوچک ایران را به شرکت شهرکهای صنعتی ایران منتقل و عنوان این شرکت را به سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران تغییر داد.
فلذا سازمان مذکور، به عنوان سازمانی توسعهای، همراه شرکتهای تابعه، دو وظیفه خطیر در حوزه صنعت را پیگیری مینمایند:
الف) اجرای طرحها و برنامههای مرتبط با ایجاد و توسعه صنایع کوچک با استفاده از ارائه خدمات مدیریتی، مهندسی، مالی، مشاورهای و ...
ب) مطالعه، بررسی و برنامهریزی همه جانبه جهت احداث شهرکها و نواحی صنعتی
موضوع- هدف و وظایف طبق اساسنامه:
1- تهیه و تدوین خط مشیهای اجرایی ایجاد و توسعه صنایع کوچک در چارچوب سیاستهای کلی وزارت صمت
2- ایجاد زمینههای لازم برای راهاندازی، هدایت و توسعه سرمایهگذاریهای بخش غیردولتی در صنایع کوچک به ویژه در مناطق کمترتوسعه یافته، در چارچوب سیاستهای وزارت صمت، از طریق شرکتهای زیرمجموعه
3- ساماندهی و پشتیبانی از توسعه کارآفرینی، تامین منابع مالی، توسعه فناوری، بهبود روشهای تولید، کاهش ضایعات، ارتقای بهره وری و کیفیت و رعایت ضوابط زیست محیطی در صنایع کوچک به منظور رقابت پذیر کردن آنها
4- اجرای طرحها و برنامههای مرتبط با ایجاد و توسعه صنایع کوچک کشور در قالب اعتبارات تخصصی (مندرج در قوانین بودجه سنواتی)
5- ساماندهی و پشتیبانی از ایجاد پیوند مناسب بین صنایع کوچک، متوسط و بزرگ، توسعه شبکهها، خوشههای صنعتی و توسعه مراکز اطلاع رسانی و تجارت الکترونیک برای آنها از طریق شرکتهای زیرمجموعه
6- حمایت و پشتیبانی از تحقیقات کاربردی، توسعهای و ارتقای سطح فناوری در واحدهای کوچک صنعتی
7- حمایت و پشتیبانی از انجام آموزشهای تخصصی و برنامههای مربوط به ارتقای مهارت کارکنان و داوطلبان ایجاد و توسعه صنایع کوچک
8- ساماندهی اقدامات پشتیبانی از واحدهای کوچک صنعتی نوپا و فراهم آوردن ساز و کار لازم برای پشتیبانی از فعالیتهای مخاطره پذیر در صنایع کوچک از طریق شرکتهای زیرمجموعه
9- حمایت و پشتیبانی از توسعه بازار و همکاریهای فنی، اقتصادی و فناوری بین صنایع کوچک کشور با سایر کشورها
10-مطالعه، بررسی و برنامهریزی همه جانبه جهت احداث شهرکهای صنعتی اعم از عمومی، تخصصی، فناوری و مجموعه کارگاهی
11- سازماندهی احداث شهرکهای صنعتی و ارائه خدمات ضروری برای متقاضیان ایجاد واحدهای تولیدی و خدماتی توسط شرکتهای زیرمجموعه
12- تاسیس شرکتهای شهرکهای صنعتی زیرمجموعه برای ایجاد عملیات مقرر در این اساسنامه با رعایت سیاستهای عمومی دولت در رابطه با توسعه صنایع در سطح کشور
13- انجام عملیات و خدمات موردنیاز شرکتهای زیرمجموعه در کلیه زمینهها برای گسترش و تامین تاسیسات زیربنائی شهرکهای صنعتی و سایر خدمات موردنیاز
14- ایجاد هماهنگی در احداث، اجرا و اداره امور شهرکهای صنعتی و نظارت بر آنها به منظور استفاده مطلوب از سرمایه گذاریهای انجام شده
15- مشارکت در هر نوع فعالیت که موجب تسهیل تحقق اهداف مندرج در قانون تاسیس شرکت شهرکهای صنعتی ایران و اصلاحیه بعدی آن گردد
16- انجام کلیه اموری که ضمن هماهنگی، استفاده مطلوب از امکانات شهرکهای صنعتی را در یک روند خودگردان از جهت مالی فراهم نماید
17- انجام سایر اموری که موجب رفع موانع و مشکلات فرا راه توسعه و گسترش صنایع کوچک در سطح کشور می شود در چارچوب اساسنامه و با رعایت قوانین مربوط
2- سیاستهای کلی نظام در بخش صنعت
ماده 1- افزایش ارزش افزوده و سهم بخش صنعت در تولید ناخالص داخلی با انتخاب فرآیندهای صنعتی دانایی محور و ارتقاء منزلت کار، تلاش و کارآفرینی؛
ماده 2- اصلاح ساختار صنعتی در جهت افزایش توان رقابت پذیری صنعت ملی بر اساس گسترش مالکیت و مدیریت بخش غیردولتی، رعایت اندازه اقتصادی بنگاه و لغو امتیازات خاص و انحصارات غیرضرور؛
ماده 3- افزایش بهرهوری کل عوامل تولید بویژه نیروی کار و سرمایه؛
ماده 4- ارتقاء سطح فناوری صنایع کشور و دستیابی به فناوریهای پیشرفته و استراتژیک ازطریق گسترش تحقیق و توسعه، ایجاد قدرت طراحی، تقویت همکاری مراکز علمی، آموزشی، پژوهشی و صنعتی کشور، عامل سازنده با مراکز پیشرفته علمی و صنعتی جهان، بهرهگیری از مزیتهای نسبی موجود و کشف و آفرینش مزیتهای جدید نسبی و رقابتی؛
ماده 5- دستیابی به رشد مطلوب سرمایهگذاری صنعتی بوسیله حمایتهای حقوقی و قضایی، تامین امنیت اقتصادی، ایجاد شرایط سودآوری مناسب، تسهیل ورود مردم به فعالیتهای تولیدی، تقویت توسعه و رقابتی نمودن بازار سرمایه، بهبود فضای کسب وکار و جذب سرمایهگذاری خارجی با تاکید بر سرمایهگذاری مستقیم و سرمایههای ایرانیان خارج از کشور؛
ماده 6- توسعه تشکلهای تخصصی کارآفرینی، مدیریتی و صنفی و افزایش نقش آنها در تصمیمسازی و سیاستگذاری و نیز نهادینهسازی داوریهای تخصصی و حرفهای؛
ماده 7- انسجام و تعادل منطقهای از طریق ایجاد زیرساختها و زیربناها و برقراری مشوقهای مناسب با رعایت راهبردهای آمایش سرزمینی و امنیتی و تاکید بر احداث صنایع مکمل هر منطقه؛
ماده 8- افزایش صادرات صنعتی کشور با ارتقای کیفیت کالاها و شناسایی و تحصیل بازار و حمایتهای موثر مالی، سیاسی و مقرراتی از صادرات صنعتی؛
ماده 9- گسترش صنایع دستی بویژه صنایع دارای محتوای فرهنگی و هنری و بهرهگیری از صنعت گردشگری؛
ماده 10- ایجاد خوشههای صنعتی ازطریق تقویت صنایع کوچک و متوسط و برقراری پیوند آنها با صنایع بزرگ بمنظور هم افزایی صنعت و ارتقای توان رقابتی.
سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری مرتبط با صنعت
بند 1- رشد اقتصادی شتابان و پایدار و اشتغالزا بهگونهای که با بسیج همه امکانات و ظرفیتهای کشور، متوسط رشد ۸ درصد در طول برنامه محقق شود؛
بند۲- بهبود مستمر فضای کسبوکار و تقویت ساختار رقابتی و رقابتپذیری بازارها؛
بند 6- تأمین مالی فعالیتهای خرد و متوسط بهوسیله نظام بانکی.
بند 8- جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور و سرمایهگذاران خارجی با ایجاد انگیزه و مشوقهای لازم؛
بند 10- تغییر نگاه به نفت و گاز و درآمدهای حاصل از آن، از منبع تأمین بودجه عمومی به "منابع و سرمایههای زاینده اقتصادی" و دائمی شدن اساسنامه صندوق ...
2-10- ارائه تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی به بخشهای غیردولتی بهصورت ارزی؛
4-10- سپردهگذاری ارزی حداکثر ۲۰ درصد از منابع ورودی صندوق، نزد بانکهای عامل در قبال اخذ خط اعتباری ریالی از بانکهای مذکور برای ارائه تسهیلات ریالی به بخش کشاورزی، صنایع کوچک و متوسط و تعاونی با معرفی صندوق توسعه ملی
سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مرتبط با صنعت:
رویکردهای مهم و کلیدی برنامه ششم توسعه:
5- چشم انداز شرکت در استان
شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد با تکیه بر قابلیتهای انسانی، مشتری مداری، مزیتهای نسبی و محلی استان و با رعایت مسائل زیست محیطی، در راستای سند چشم انداز 20 ساله کشور بهترین گزینه را برای سرمایهگذاری واحدهای صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی فراهم آورده و صنایع کوچک استان را در راستای جهانی شدن پیش میبرد.
6-ماموریت و کار ویژههای شرکت در استان
شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد شرکت سهامی خاص خودگردانی است که تابع سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران میباشد و وظیفه آماده سازی، تامین، ایجاد و توسعه زیرساختهای صنعتی استان در قالب شهرکها و نواحی صنعتی، مجتمعهای کارگاهی، شهرکهای فناوری، مراکز خدمات فناوری و کسب وکار، سازماندهی، حمایت، هدایت و پشتیبانی از صنایع کوچک را بر عهده دارد.
7- اهداف کلان در حوزههای مرتبط با شرح وظایف سازمانی
هدف اول: افزایش سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور با تاکید بر توسعه صنایع کوچک و بهبود فضای کسب وکار صنایع کوچک
هدف دوم: توسعه و تکمیل کلیه زیرساخت های مورد نیاز استقرار صنایع در شهرکها و نواحی صنعتی با رعایت استانداردهای ملی و بین المللی
هدف سوم: توسعه شرکت با رویکرد دانش گرایی، علم گرایی، تحول پذیری و همسو با تحولات جهانی
8- راهبردهای کلان حوزه های مرتبط با شرح وظایف سازمانی در استان
راهبردهای کلان (20 ساله) هدف اول:
1. کمک به رشد صادرات صنایع کوچک در بازارهای منطقهای و جهانی؛
2. حمایت از بخش خصوصی و هدایت سرمایهگذاران جهت سرمایهگذاری در صنایع کوچک؛
3. کمک و حمایت از ایجاد تشکلهای صنعتی، موسسات و نهادهای پشتیبانی کننده از صنایع کوچک؛
4. نوسازی مستمر صنایع کوچک از ابعاد مختلف؛
5. ساماندهی صنایع کوچک مانند توسعه خوشههای صنعتی، پیمانکاریهای فرعی و ...؛
6. جذب سرمایهگذاری خارجی در بخش صنایع کوچک؛
7. کمک به توسعه کارآفرینی؛
8. حمایت از بازارسازی و تحریک تقاضا برای صنایع کوچک در سطح منطقهای و جهانی.
سیاستها و راهبردهای (پنج ساله طی برنامه ششم توسعه) هدف اول:
1- توسعه صادرات غیرنفتی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی؛
2- توسعه خدمات نرم افزاری صنایع کوچک از طریق ایجاد مراکز و کلینکهای کسب و کار، ایجاد شبکههای اطلاعاتی، دفاتر کار مجازی و ارائه خدمات مشاورهای فنی، مهندسی و مدیریتی ؛
3- توسعه خوشههای صنعتی و شبکههای پیمانکاری فرعی از طریق شناسایی، مطالعه و تهیه طرحهای توسعه
4- حمایت از ایجاد بنگاههای صنعتی کوچک و متوسط برای اشتغال سریع، مولد و کارآفرین ازطریق واگذاری اراضی جهت ساخت مجتمعهای کارگاهی و خدماتی به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته؛
5- حمایت از سرمایهگذاریهای صنعتی از طریق فعال سازی و همکاری با صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک جهت تسهیل در توثیق وثایق؛
6- بهبود فضای کسب وکار صنایع کوچک با نقش آفرینی در تدوین و اصلاح قوانین و مقررات مورد نیاز؛
7- ایجاد شرایط لازم در جهت امنیت سرمایهگذاری به ویژه در ارتباط با بخش خصوصی؛
8- حمایت ویژه از توسعه صنایع نوین و فناوری های پیشرفته (HI-TECH) در بخش صنایع کوچک؛
9- توسعه همکاریهای بینالمللی در استفاده از تجربیات خارجی از طریق توسعه همکاریهای بینالملل و عضویت و حضور در مجامع بینالمللی و انعقاد تفاهم نامههای همکاری و پیگیری آنها؛
10- حمایت از توسعه صنایع روستایی در روستاها با هماهنگی سایر دستگاه های ذیربط.
راهبردهای کلان (20 ساله) هدف دوم:
1. انجام هماهنگیهای لازم با دستگاههای اجرایی تامین کننده زیرساختها و خدمات مورد نیاز شهرکها و نواحی صنعتی از قبیل وزارت نیرو، نفت، راه و شهرسازی ، جهاد کشاورزی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ... ؛
2. حمایت از بخش خصوصی جهت ایجاد شهرکها و نواحی صنعتی غیردولتی ؛
3. اصلاح نظام مدیریتی و مالکیتی شهرکها و نواحی صنعتی؛
4. جذب منابع مورد نیاز از طریق سیستم بانکی، بخش خصوصی و اعتبارات عمرانی، ملی و استانی با تاکید بر مناطق غیر برخوردار.
سیاستها و راهبردهای (پنج ساله طی برنامه ششم توسعه ) هدف دوم:
1. ایجاد، توسعه و تکمیل شهرکها و نواحی صنعتی با توجه به تقاضاهای منطقهای؛
2. طراحی و اجرای شهرکهای صنعتی مطابق با نیاز صاحبان صنایع و اصناف و کاهش دوره ساخت و ساز زیربناها در راستای ایجاد شرایط مناسب برای جذب سرمایه گذاران؛
3. تلطیف و شادابی فضای شهرکها با توسعه فضای سبز و زیباسازی، ایجاد پارکهای تفریحی و
بهره گیری از معماری سنتی (اسلامی و ایرانی)؛
4. خصوصی سازی مدیریت و اداره شهرکها و نواحی صنعتی و واگذاری مدیریت آنها به شرکتهای خدماتی شهرکهای صنعتی ؛
5. حمایت از ایجاد امکانات رفاهی و تامین نیازهای عمومی صنعتگران در شهرکها از طریق ایجاد واحدهای خدمات عمومی از قبیل تاسیس شعب بانک، بیمه، فضای ورزشی، درمانی و ایجاد واحد آتش نشانی و ... ؛
6. توسعه شهرکهای تخصصی، صنفی و فناوری با توجه به اولویت ها و مزیتهای صنعتی استانها؛
7. تعامل سازنده و همکاری نزدیک با سازمان ها و نهادهای دولتی برای تسهیل امور اجرایی و سرمایه گذاری بخش خصوصی؛
8. کمک به حفظ محیط زیست در شهرکها و نواحی صنعتی از طریق ایجاد و ساخت تصفیه خانه های فاضلاب و سیستم های استفاده مجدد از پساب و گسترش فضای سبز؛
9. صدور مجوز برای ایجاد شهرکهای غیردولتی به بخش غیردولتی در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی .
راهبردهای کلان (20 ساله) هدف سوم:
1. آموزش منابع انسانی؛
2. اصلاح و اجرای ساختار سازمانی انعطاف پذیر و پاسخگو؛
3. بهره گیری از فناوری های پیشرفته رایانهای و بانک های اطلاعاتی؛
4. استقرار سیستم های جدید برنامه ریزی و ارزیابی ؛
5. شناسایی و بکارگیری نیروهای کارآمد و شایسته؛
6. کمک به ارتقا افراد شایسته؛
7. نظارت و ارزیابی مستمر بر فرآیند انجام امور؛
8. معرفی توانمندیهای سازمان در داخل و خارج کشور.
سیاستها و راهبردهای (پنج ساله طی برنامه ششم توسعه) هدف سوم:
1. بهبود و توسعه نظام سیاست گذاری و برنامه ریزی شرکت در چارچوب اسناد بالادستی و چشم انداز 20 ساله و پنجساله توسعه صنعتی کشور و ترویج و فرهنگ سازی لازم در شرکت
2. بهبود و اصلاح ساختار سازمانی با توجه به ماموریتهای جدید سازمان و استقرار سیستم های نوین توسعه سرمایه انسانی؛
3. نظارت و ارزیابی مستمر اهداف، راهبردها، برنامه ها و فعالیتهای مصوب با استفاده از روشهای علمی و ایجاد سیستمهای انگیزشی مناسب.
9- سیاستهای اجرایی ابلاغی سازمان مرکزی متبوع
سیاست های کلان (20 ساله) هدف اول:
1. توسعه پژوهش، فرهنگ سازی، آموزش، اطلاع رسانی، ارتقاء فناوری و بهره وری و تحقیق و توسعه در واحدهای صنعتی کوچک؛
2. نقش آفرینی در تامین و تخصیص منابع مالی و اعتباری برای صنایع کوچک ؛
3. حمایت از توسعه بازارهای محلی، ملی، منطقه ای و جهانی صنایع کوچک ؛
4. توسعه همکاریهای صنعتی در سطوح محلی، ملی، منطقه ای و بین المللی ؛
5. توسعه سرمایه گذاری در صنایع کوچک؛
6. توسعه همکاری واحدهای کوچک صنعتی، متوسط و بزرگ و بهم رسانی آنها با یکدیگر؛
7. توسعه کارآفرینی و اشتغال زایی بویژه در مناطق کمتر توسعه یافته ؛
8. کمک به ایجاد و توسعه تشکلهای صنعتی و ایفای نقش در تصمیم سازی ها؛
9. بهبود فضای کسب و کار.
سیاست های کلان (20 ساله) هدف دوم :
1. ارتقاء تسهیلات و خدمات زیرساختی در شهرکها و نواحی صنعتی، مجتمع های کارگاهی، مراکز خدمات فناوری و کسب و کار و ... ؛
2. بازنگری معماری سازمانی در شهرکها و نواحی صنعتی؛
3. رعایت مسائل زیست محیطی؛
4. توسعه خدمات زیربنایی در شهرک ها و نواحی صتعتی همگام با تحولات جهانی.
سیاستهای کلان(20 ساله) هدف سوم:
1. هدایت استراتژیک ماموریت شرکت؛
2. بهبود مستمر ساختارها و فرآیندهای سازمانی؛
3. توسعه منابع انسانی و شایسته سالاری؛
4. توسعه فرهنگ سازمانی ؛
5. تقویت ارتباطات و تعاملات با ذینفعان؛
6. برون سپاری بخشی از فعالیتها و وظایف شرکت.